pátek 20. října 2017

Uvnitř mé hlavy - Francesca Zappia

Co je to vlastně realita?

Autor/ka: Francesca Zappia
Originální název: Made You Up
Rok vydání: USA 2015/ CZ 2016
Nakladatelství: USA Greenwillow Books/ CZ Yoli
Překladatel/ka: Simona Klára Kučerová
Počet stran: 368

Alexandra má schizofrenii. Nedokáže poznat, co je realita a co ne.  Je jen pár věcí, u kterých si je naprosto jistá, že jsou skutečné. A pak je tu spousta těch, u kterých si jistá není. Jako třeba Miles.
Když byla malá, rodiče ji přesvědčili o tom, že neexistuje, ale teď s ní chodí do školy, tak kde je pravda? A dokáže chodit na novou školu, aniž by ostatní zjistili, že má schizofrenii?
Rozesmál se. Naši sousedé se ohromeně otočili, protože smích Milese Richtera byl podle mayských proroctví jedním z oněch znamení, která měla oznámit konec světa. Nesmál se nijak hlasitě, stále to však byl Milesův smích, zvuk, který doposud žádný smrtelník neslyšel. (s. 198)
Ráda čtu knihy s podobnou tématikou, protože mají většinou nádherně propracované postavy. A tady tomu nebylo jinak. Alex jsem si okamžitě zamilovala a příběh se mi z jejího úhlu pohledu četl dobře. Bylo zvláštní vžít se do kůže někoho, kdo nedokáže rozeznat, co je realita a co ne. To bylo uděláno tak dobře, že jsem si tím občas nebyla jistá ani já.

Oblíbila jsem si také Milese. Stejně jako Alex má velmi propracovanou osobnost. V knize občas mluví německy a to je asi jediná věc, co bych vytkla, protože tam chybí překlad. Nejsou to kdovíjak složité nebo důležité věty, ale když někdo německy neumí ani slovo, tak se ani tohle nedozví.
Hodně se mi také líbilo, že autorka se nesnažila o žádné zázraky. Prostě se snažila reálně popsat, jak by se mohlo člověku se schizofrenií žít a jak by ho to mohlo, i přes všechny jeho snahy, oddělovat od normálního života. To je nejlépe vidět ke konci knihy.

Obálka je jednoduše nádherná. Jedna strana jako by ukazovala realitu a druhá to, jak to všechno vidí Alex.

Knihu bych doporučila všem, protože já si díky ní uvědomila dost věcí. A hlavně až se vám bude škola zdát těžká, tak si vzpomeňte na Alex.
Zdroj

2 komentáře:

  1. Kniha má opravdu dobrý námět a hrozně mě zajímá, jak to všechno Alex prožívá. A jak jsou vypracovány další postavy, ale podle toho co píšeš, tak výborně. Knihu mám dlouho na seznamu, ale dočista mi vypadla z hlavy. Takže díky za připomenutí :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že jsem ti ji připomněla. :) Rozhodně za to stojí. ;)

      Vymazat

Komentář mě vždy moc potěší, protože mě zajímá váš názor na to, co píši. Snažím se odpovídat na všechny.