pátek 29. září 2017

To Kill a Mockingbird - Harper Lee

Opravdová kniha s opravdovým příběhem.

Autor/ka: Harper Lee
Originální název: To Kill a Mockingbird
Rok vydání: UK 1997/ CZ 2015
Nakladatelství: UK Arrow Books / CZ Mladá fronta
Překladatel/ka: Igor Hájek, Marcela Mašková
Počet stran: 309

Scout jde do první třídy do školy a hrozně se tam těší. Nakonec ale nic není takové, jak se zdá, protože číst i psát už umí, a tak se tam dost nudí. Jinak je ale v malém městečku Maycombu, kde žije společně se starším bratrem a otcem rozhodně co objevovat.
Vztahy mezi sousedy, temné příběhy, tajemná místa, místní zvyky, místní problémy. Zkrátka jako stroj času, který nás přenese do třicátých let v Americe.
‘Shoot all the bluejays you want, if you can hit’em, but remember it’s sin to kill a mockingbird.‘
Knihu jsem četla anglicky a jsem na sebe pyšná, protože zas tak jednoduché to nebylo. Hlavně ze začátku, ale pak, když jsem se začetla, to už bylo mnohem lepší.

Myslím, že tahle kniha není z těch, co by měly oslnit příběhem, protože ten mi nepřišel jako něco zvláštního, takže jsem chvíli přemýšlela, za co mohla kniha tu Pulitzerovu cenu dostat. Pak jsem si uvědomila, že na ní přeci jen něco je. Bavilo mě nahlížet do života lidí bezmála sto let zpátky, a to hlavně proto, že autorka v té době sama žila, takže jsem se nemusela bát, že by to bylo nějak přikrášlené nebo nevěrohodné. Syrovost byla také jednou z dobrých stránek. Mám ráda, když se věci popisují takové, jaké jsou, protože obzvláště u tohohle typu knih to pak nemá smysl.
Zdroj
Celý příběh je psán hodně čtivě a poutavě, takže se nezaseknete ani u vážnějších pasáží. A i když mi občas přišli popisy trochu delší, tak si myslím, že byly nezbytné. Aby nám ukázaly tehdejší svět takový, jaký skutečně byl.

Knihu bych doporučila každému, kdo má rád opravdové příběhy bez příkras. Je zajímavé, že i když byla poprvé vydána roku 1960, tak nám má stále co říct.

Mám vydání z roku 1997, které má nádherně jednoduchou obálku. Přesně vystihuje, co má. A všimli jste si, že anglické knihy voní úplně jinak?

Žádné komentáře:

Okomentovat

Komentář mě vždy moc potěší, protože mě zajímá váš názor na to, co píši. Snažím se odpovídat na všechny.