čtvrtek 14. září 2017

Knihomolí úvahy - #11 Zlepšuje čtení knih pravopis?


Jistě to znáte. Spousta lidí tvrdí, že čtením knih si zlepšíte pravopis a psaní celkově. Je to skutečně tak? Už dlouho mám v hlavě tenhle článek. Na základní škole jsem knihy nesnášela a můj pravopis taky za nic nestál. Změnilo se to?

Na prvním stupni základní školy jsem byla přesně ten žák, co nenáviděl knihy a čtení obecně. Ani vlastně nevím proč. Možná to bylo způsobeno tím, že mě k tomu všichni nutili. Pamatuji si, že jsem někdy ve čtvrté třídě zkoušela číst první díl Harryho Pottera a hrozně mě to nebavilo (jo, taky to nechápu…). Také pravopis opravdu nebyl mojí silnou stránkou. Diktáty byly přímo moje noční můra. A když jsem po páté třídě odešla na gymnázium, tak to bylo mnohem horší.

Zdroj
Až někdy začátkem druhého ročníku na gymnáziu (sedmá třída základní školy), jsem knihám přišla na chuť. Šlo to hodně pozvolna. Nejprve jsem si v knihovně půjčovala po jedné knize zhruba každých čtrnáct dní. Poté se však počet zvyšoval a intervaly krátily. V tom „největším čtecím období“ jsem byla schopna přečíst třeba čtyři knihy týdně a v knihovně jsem byla skoro každý den. Četla jsem pořád (Teda ne povinnou četbu. Tu nikdy…). A zlepšil se můj pravopis? Tak jednoduché to rozhodně nebylo.

Výsledek nepřišel okamžitě. Naopak to chvíli bylo ještě horší, protože mi všichni stále říkali: „Ty čteš tolik knih! Jak je možné, že ti ten pravopis stále nejde?“ Já jsem se vždy tvářila nechápavě, protože jsem v té době vážně netušila, jak by mi mohlo čtení pomoci. Vždyť jsem si jen četla! Nesnažila jsem se v knihách zkoumat každé slovo a zapamatovávat si, jak se píše nebo kde se píší čárky ve větách.

Ale nakonec výsledek přišel. Změny se začaly projevovat asi po roce a postupně sílily. Všechny pravopisné jevy jsem začala chápat v širších souvislostech. Tak nějak už jsem nad „ýčky“ a „íčky“ nemusela přemýšlet. To samé čárky ve větách. Dnes mám občas dokonce pocit, jako kdybych v souvětí viděla jakousi hierarchii. Všechno dělám tak nějak intuitivně. A když si občas přeci jen u nějakého toho y/i nejsem jistá, tak si napíšu obě varianty a hned vidím, která je správná. Bylo to těmi knihami? Jsem si jistá, že ano. Prostě jak jsem vídala všechna ta slova a věty v knihách, tak se mi nějak vryly do paměti.

Takže ano, myslím, že čtení zlepšuje pravopis. U mě to tak rozhodně bylo. Jak jste na tom s pravopisem vy? A souhlasíte se mnou?



6 komentářů:

  1. Díky naší úžasné učitelce na základce jsem s pravopisem žádné problémy neměla. Ale je pravda, že když v něčem plavu a nejsem si jistá, vybaví se mi slovo z knihy a je to :) Super nápad na článek ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc. Tak to já takové štěstí na učitele neměla. :)

      Vymazat
  2. Souhlasím... četla jsem odmalička a s pravopisem jsem nikdy neměla problém. Ale některé jevy jsem neuměla odůvodnit... prostě to VÍM, že tam je čárka / tvrdé y / s a ne z... :-D Jenom mě a mně jsem se musela naučit :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně. :D Někdo se mě zeptal proč a já to nevěděla. :D Teď už to teda vím...

      Vymazat
  3. Taky se mi postupně vylepšil. Na základce to žádná pohroma nebyla, ale nebylo to nejlepší, nižší gympl jsem trochu nedávala diktáty (A4 a co chyba, to stupeň dolů). Na vyšším gymplu jsem je už dávala mnohem lépe (i když jsem se mezitím dozvěděla, že bych je vůbec neměla psát, když špatně slyším :D), ale možná to bylo i tréninkem. Co se u mě projevilo více, je zlepšení angličtiny - na zlepšení němčiny čekám, i když vzhledem k absenci jiné výuky to nebude až tak slavné. :)
    http://jaderna-knihomolka.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně. Diktáty na gymplu...:D A já teď čekám na zlepšení angličtiny. Snad přijde brzy...:D

      Vymazat

Komentář mě vždy moc potěší, protože mě zajímá váš názor na to, co píši. Snažím se odpovídat na všechny.