čtvrtek 3. srpna 2017

Thirteen Reasons Why - Jay Asher

Když jsou všechna tajemství odhalena.

Autor/ka: Jay Asher
Originální název: Thirteen Reasons Why
Rok vydání: UK 2007/ CZ 2009
Nakladatelství: UK Penguin Books/ CZ Albatros
Překladatel/ka: /
Počet stran: 288

Jednoho dne Clayovi přijde balík od Hannah Baker. Dívky, která spáchala sebevraždu. A balík odhaluje proč. Obsahuje sedm kazet, na kterých je nahráno třináct důvodů, proč to udělala. Přesněji třináct lidí, kvůli kterým to udělala.
A Clay je jedním z nich. Je součástí příběhu, které Hannah skrz kazety vypráví. To, co uslyší, mu navždy změní život. Už nikdy se na některé lidi ve škole nebude dívat stejně.
I hated poetry untill someone showed me how to appreciate it. He told me to see poetry as a puzzle. It’s up to the reader to decipher the code, or the words, based on everything They know about life and emotions. (s. 175)
Nevím, jak v zahraničí, ale u nás si tento příběh získal pozornost po tom, co byl natočen seriál. Zdá se, že to není fér, ale na druhou stranu – alespoň někdy. Seriál jsem neviděla, takže nemohu porovnávat a zaměřím se jenom na knihu. Četla jsem ji v angličtině, protože jsem myslela, že česky nevyšla. Říkala jsem si, že bych na ni už určitě někde narazila, protože se o ní stále mluví… Ale nenarazila jsem na ni, a přes to jsem se dozvěděla, že vyšla. Ale. Ta obálka je vážně hrozná. Najít ji nejdřív česky, určitě bych si ji nepřečetla (natož koupila). Takže vlastně můžu být jen ráda, že jsem se odhodlala k originálu. Je to asi nejtěžší kniha, kterou jsem v angličtině zatím četla. Ne proto, že by měla složité věty, ale problémy mi ze začátku dělala slovní zásoba. Později, když jsem se začetla, jsem si však zvykla a dokázala jsem většinu odvodit z kontextu.

Zdroj
Hodně jsem se na tenhle příběh těšila a možná právě proto jsem z něj byla ze začátku dost zklamaná. Znělo to tak, že Hannah je nějaká labilní puberťačka, která to prostě nezvládla, ale chtěla být zajímavá, a tak nahrála tyhle pásky. I některé z prvních důvodů se mi zdály dost naivní. Asi by mi nebylo příjemné, kdyby mi lidé provedli to co jí, ale rozhodně bych se kvůli tomu nezabila… Pak jsem ale pochopila, že to nebylo úplně přesně tak. Jak sama říká – bylo to jako sněhová koule. Zkrátka se to všechno nabalilo na sebe a ona to neustála. A jak jsem se dostávala k další a další kazetě, bylo čím dál tím těžší se od knihy odtrhnout. Druhou půlku jsem zvládla téměř jedním dechem (i přes to, že je to anglicky). A některé z těch důvodů byly prostě tak hrozné, že pro to ani nemám slov. Jestli to v seriálu udělali stejně, tak myslím, že bych celou jeho druhou půlku probrečela.
Hannah wasn’t my first kiss, but the first kiss that mattered; the first kiss with  someone who mattered. And after talking with her for so long that night, I assumed it was just the beginning. Something was happening between us.Something right. I felt it. (s. 222)
Také je tu jedna úžasná věc, kterou jsem ještě nikdy u žádné knihy neviděla a která opravdu zpestřila čtení a umocnila zážitek z knihy. Na stránce hannahsreasons.blogspot.com si můžete pustit všechny pásky. Nejsou tam celé, ale jen úryvky, ale i tak mi to přijde jako skvělý nápad. Já jsem to poslouchala zároveň u čtení a skvěle mě to vtáhlo do příběhu. Připadala jsem si úplně jako Clay.

Také se mi líbí, jak je kniha celkově zpracovaná. Nejen, že má nádhernou obálku, ale také jsou v textu značky pro „stop“, „play“ a další, které jsou vždy tam, kde Clay zapnul, nebo vypnul přehrávání. Na konci knihy je přidaný dokonce rozhovor s autorem, kde se dozvíte, jak se dostal k tomuto tématu a i jak přišel k nápadu s páskami. (Zkrátka je to celé zpracované mnohem lépe, než jsme zvyklí u českých knih…)

Knihu bych doporučila každému. Bez rozdílu věku, pohlaví i psychického rozpoložení, protože si myslím, že si v ní každý najde to své. Mě naučila, že když vidíte někoho, kdo potřebuje pomoct, tak byste mu měli pomoct, protože nikdy nevíte, co se mu honí hlavou. 

Zdroj


2 komentáře:

  1. O knize jsem toho hodně slyšela, ale přesně jak píšeš, česká obálka je otřesná a mě to v mnoha ohledech odradilo. Anglicky moc dobře neumím, takže si na to netroufám. Ale už jsem si knihu zamluvila v knihovně, jen si na ni musím počkat. Předemnou je ještě asi pět lidí ve frontě, tak snad to stihnout dočíst do konce roku :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to ti držím palce, aby ses ke knize dostala, protože známe, jak dlouho tyhle rezervace trvají...:D

      Vymazat

Komentář mě vždy moc potěší, protože mě zajímá váš názor na to, co píši. Snažím se odpovídat na všechny.