středa 5. července 2017

Lord John a důvěrná záležitost - Diana Gabaldon

Anglie v drsném osmnáctém století.

Autor/ka: Diana Gabaldon
Originální název: Lord John and the Private Matter
Rok vydání: USA 2005/CZ 2017
Nakladatelství: USA Seal/CZ Omega
Překladatel/ka: Kateřina Heřmanová
Počet stran: 288

Lord John Grey právě řeší nějaké nesrovnalosti ohledně sňatku své sestřenice Olivie, když je jménem Jeho Veličenstva přizván k vyšetřování vraždy. Řeší tudíž dva případy najednou a zaplétá se do dost citlivých záležitostí.
Díky tomu jsme svědky života vysoké a urozené Londýnské společnosti, ale také chudiny a anglického podsvětí. Grey musí sledovat všechny náznaky a stopy, aby případy vyřešil a také dávat pozor na to, komu věří, jinak by ho to mohlo stát život.
„Ale, Johne!“ řekl a usmál se. „Copak vás sem přivádí?“Poněkud zaskočený použitím svého křestního jména se Grey formálně uklonil.„Důvěrná záležitost, pane. Mohli bychom…“Pozvedl obočí na řady pracujících úředníků a kývl směrem ke schodům. (s. 183)
Tak nejprve k příběhu. Autorka v úvodu píše, že tato kniha měla být nejdříve jen povídka o lordu Johnovi, ale nakonec to bylo tak dlouhé, že z toho vyšla kniha. Vzhledem k tomu má příběh výhradně jednu významnou dějovou linii a odvíjí se celkem přímočaře. Navzdory tomu je hodně propracovaný a postavy jsou dopodrobna vykreslené včetně důvodů jak a proč co dělají. Občas se mi ale zdálo, že byly některá místa až přespříliš popisována, ale to byl asi jen můj pocit. Také se nějaké události vyvinuly až nesmyslně, že jsem byla trochu zmatená, jestli jsem třeba nepřeskočila kapitolu.

Překlad je myslím zdařilý a stejně tak i korektura. Jen jednou jsem našla (resp. nenašla) chybějící uvozovky, ale jinak mě do očí žádné chyby neudeřily. Jediné, co mi trochu vadilo, byly vysvětlivky. V textu jsou označeny čísly a vysvětleny na konci, kde je jakýsi rejstřík. Je dost nepříjemné uprostřed čtení listovat dozadu a hledat ho, ale to není to hlavní. Na začátku knihy se poměrně hojně používají latinské fráze, ale ne všechny jsou přeloženy. Takže nevím, kde si zjistím, co znamená rem acu tetigisti, protože ani strejda Google mi to nepřeložil…

Nicméně grafika se povedla a to jak obálka, která zavání tajemnem, tak drobné ornamenty na začátku každé kapitoly. Dodávají vám pocit, že jste se opravdu ocitli v polovině osmnáctého století.

To je líčeno poměrně drsně a bez nějakého přikrášlování. Občas jsem se docela zarazila nad tím, jestli to tak v těchto dávných dobách opravdu fungovalo. Ale oceňuji zapojení historických událostí a osob do příběhu, protože jsem nabyla dojmu, že jsem se i něco naučila.

Ze začátku jsem k této knize byla dost skeptická, ale nakonec jsem se do ní začetla, a i když to není žádná oddechovka na léto, tak uvažuji, že bych si přečetla i jiné knihy od této autorky.

P.S. Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Omega. Knihu si můžete zakoupit na jejich stránkách zde nebo na stránkách Dobrovského zde.




Žádné komentáře:

Okomentovat

Komentář mě vždy moc potěší, protože mě zajímá váš názor na to, co píši. Snažím se odpovídat na všechny.