sobota 29. října 2016

Hobit aneb Cesta tam a zase zpátky - J. R. R. Tolkien

Někdy i ten od koho to neočekáváme, vykoná velké věci.


Autor/ka: J. R. R. Tolkien
Originální název: The Hobbit
Rok vydání: USA 1937/ CZ 2006
Nakladatelství: USA George Allen & Unwin/ CZ Argo
Překladatel/ka: František Vrba
Počet stran: 272

Jednoho dne se v Bilbově hobití noře neočekávaně sejde třináct trpaslíků a jeden čaroděj, Gandalf. Plánují získat zpět poklad a říši pod Osamělou horou, kterou jim před dávnými časy ukradl drak Šmak.
Kvůli šťastnému číslu sebou vezmou i Bilba Pytlíka, aby jim dělal lupiče. Ten nejprve odmítá, ale když je mu přislíbena čtrnáctina pokladu, tak nakonec souhlasí. Cesta je velice dlouhá a udělají si během ní spoustu přátel i nepřátel. Podaří se jim zabít draka, obnovit říši pod Horou a korunovat Thorina jejím králem? A zvládne Bilbo přečkat všechny zkoušky, které si pro něj výprava připraví?
Pomaloučku se zvedl na všechny čtyři a tápal kolem sebe, až se dotkl stěny tunelu, ale ani napravo, ani nalevo nemohl nic najít, vůbec nic, žádnou stopu po skřetech, žádnou stopu po trpaslících. Hlava mu třeštila a vůbec si nebyl jistý ani o směru, kterým běželi, když spadl. Pustil se nazdařbůh a ulezl tak kus cesty, až mu najednou přišlo pod ruku cosi, co mu připadalo jako drobný prstýnek z chladného kovu, ležící na podlaze tunelu. Znamenalo to bod obratu v jeho životní dráze, ale o tom zatím neměl ani tušení. (s. 69)
Od takovéhle světoznámé klasiky jsem toho očekávala hodně a jak se ukázalo, tak asi příliš. Překvapilo mě, jak špatně byli popisovány situace. Vlastně jsem se nikdy moc nedozvěděla o tom místě, kde zrovna tábořili. Vždy to bylo jen, že přišli, přespali, najedli se a odešli. Takhle celou knihu. To mělo za následek, že mě celý příběh začal trochu nudit a že jsem moc nechápala, proč všichni Tolkiena tolik opěvují (prosím neukamenujte mě). Příběh měl samozřejmě své světlé chvilky, ve kterých jsem nemohla odtrhnout oči od papíru (Glum, drak,...), ale na můj vkus jich bylo málo.

Přesto však neříkám, že se mi kniha nelíbila - líbila. Musím uznat, že Tolkien celý svůj fantastický svět skvěle vymyslel a nevšimla jsem si žádných dějových nesrovnalostí, naopak se mi líbilo, jak bylo vše krásně propletené. Také musím pochválit jednotlivé charaktery a vývoj postav (nemám ráda takové ty bezduché).

A nesmím zapomínat ani na ilustrace, které krásně dokreslily příběh. I když mě trochu rozptylovaly, protože jsem si je často dlouho prohlížela.

Celkově knihu rozhodně doporučuji, ale musíte počítat s tím, že je to spíše pohádka.

2 komentáře:

  1. Tolkien toho opravdu hodně nabízí, ale ne každý ho dokáže ocenit, právě pro jeho rozsáhlé popisy a jazyk viz. třeba Pán Prstenů.
    A nemyslím si, že situace jsou popisovány špatně, stále se totiž jedná o pohádku, kterou Tolkien napsal pro své děti. Takže pokud čekáš něco rozsáhlejšího, opravdu sáhni po trilogii. I když pokud tě Hobit nudil, myslím, že ji ani nedočteš.
    Ale to, co vytvořil, snad ještě nikdo jiný nevytvořil. Hobit ani Pán Prstenů nejsou považovány za ty nejstěžejnější díla, i když jsou nejznámější.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mám v plánu se někdy do nějakého jeho dalšího díla pustit. Nechci ho odsoudit jen podle jedné jeho knihy, právě proto, že je tak známý, a tak chci zjistit proč.

      Vymazat

Komentář mě vždy moc potěší, protože mě zajímá váš názor na to, co píši. Snažím se odpovídat na všechny.