čtvrtek 22. září 2016

Kostičas - Samantha Shannon

Ti, co jsou jiní než ostatní, jsou vždy nějak postihováni.


Autor/ka: Samantha Shannon
Originální název: The Bone Season
Rok vydání: UK 2013/ CZ 2014
Nakladatelství: UK Bloomsbury/ CZ Host
Překladatel/ka: Lenka Kapsová
Počet stran: 479

Je rok 2059. Po celém světě vedle sebe v těsném sousedství žijí lidé a jasnovidci a jak už to tak u soužití několika kultur bývá, neobejde se to bez problémů. Jenže tady jsou trochu větší. Spojenému království vládne Scion a ten jasnovidce nestrpí.
Tvrdí, že jsou nebezpeční a nepřirození a snaží se je separovat od společnosti, takže jim nezbývá nic jiného než se skrývat. Což často není úplně jednoduché, a právě proto se do jejich spárů dostane i Paige. Je odvezena na místo zvané První Šeol, kde všemu vládne mimozemská rasa zvaná Refájci. Zdají se být stejní jako lidé, ale nejsou. Jejím úkolem tam, je bojovat s Emejci, hrůznými příšerami, které chtějí zničit naši zemi. Ale je všechno tak, jak se zdá?
Sevřela jsem pravou ruku v pěst. Už jsem měla jeho příkazů až po krk. Měla jsem ho nechat vykrvácet. Proč jsem mu ksakru tu ránu obvazovala? Co jsem to za zločince, že se paktuju s nepřítelem? Jax by se uchechtal k smrti, kdyby mě viděl. Včeličko moje, řekl by káravě, tobě prostě chybí žihadlo. A možná mi opravdu chybí. Zatím. (s. 142)
Nebudu vám lhát, kniha mi ze začátku připadala jako blbost. Spousta divných slov, hrozně překombinovaný děj... Ale čím více stran jsem přečetla, tím rychleji ubíhaly a já byla postupně vtažena do příběhu a to až tak, že jsem občas úplně zapomněla na realitu.

Zdá se, že kniha má docela dost stránek, ale věřte, že až dojdete ke konci, budete si přát, aby jich bylo tak dvakrát tolik. Příběh je psán opravdu velmi čtivě, i když zpočátku nebudete některým slovům rozumět, ale později vám jejich význam bude objasněn. A když ne, tak vzadu je rejstřík pojmů, do kterého se můžete podívat kolikrát chcete. Ale zdá se mi, že v něm jsou některá slova zbytečně, protože se běžně používají (bloncka, bonzovat, kaput,...) a některá, která bych tam naopak uvítala, chybí. Ale většinu tam najdete.

Dále také nesmím opomenout grafickou stránku knihy, protože ta je opravdu povedená. O obálce asi ani mluvit nemusím, protože její matný povrch, zlaté paprsky a vytlačené detaily musely zaujmout snad každého. I když musím přiznat, že stále nevím, co ty rádoby sluneční hodiny (jestli je to vůbec toto) znamenají. Asi jsem nečetla pozorně... Ale to hlavní, co jsem chtěla zmínit je mapa Prvního Šeolu na začátku knihy a všechny existující typy jasnovidců na jejím konci. Mapa se rozhodně hodí, protože městem můžete procházet společně s Paige a i si lépe představit jeho celkové uspořádání. A typy jasnovidců? Bez těch bych se asi neobešla, protože jich je poměrně dost a pokud chcete vědět, kdo má jakou auru, jak je silný a ke kterým typům má nejblíže, tak tohle je neocenitelná pomůcka.

Myslím, že závěr nemá cenu protahovat, protože vám stejně chci říci už jen jediné - nemůžu se dočkat, až si přečtu druhý díl!

2 komentáře:

  1. Na Kostičas se chystám někdy v budoucnu, jelikož ještě dlouho potrvá, než vyjdou další díly. Potom mě nebaví čekat, raději to čtu jedním vrzem naráz. Určitě se jedná o zajímavou knihu, četla jsem prozatím jen kladné recenze!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, to je pravda a vzhledem k tomu, že první končí tak napínavě, tak tak budou končit i další a nevím, jak to zvládnu s tím čekáním. :D

      Vymazat

Komentář mě vždy moc potěší, protože mě zajímá váš názor na to, co píši. Snažím se odpovídat na všechny.