středa 18. května 2016

Malý princ - Antoine de Saint-Exupéry


Zdánlivě triviální příběh, který toho skrývá více, než se na první pohled zdá.

Autor/ka: Antoine de Saint-Exupéry
Originální název: Le Petit Prince
Rok vydání: FR 1943/CZ 2016
Nakladatelství: FR Gallimard/CZ Omega
Překladatel/ka: Radim Lapčík
Počet stran: 94

Příběh je víceméně o samotném autorovi, který jednoho dne spadl s letadlem doprostřed africké pouště a potkal tam malého prince.
To je klučina, který pochází z planetky sotva větší než dům a který se vydal na průzkum vesmíru. Autorovi vypráví, kde všude byl a umožňuje mu pohlédnout na svět z úplně jiného pohledu - z pohledu dítěte.

     Sbohem," řekla liška. Tady je moje tajemství. Je strašně jednoduché: kdo chce doopravdy vidět, musí se dívat srdcem. To, co je skutečně důležité, oči nevidí." 
     To důležité oči nevidí," opakoval malý princ, aby to nezapomněl. 
http://www.ryerson.ca/childrenslit/images/hatsss.jpg

Myslím si, že příběh o malém princi je jen kulisa, do které autor zasadil své názory na svět a to, jak by si přál, aby to ve světě fungovalo a jak by se v něm lidé měli chovat.

Dá se číst dvěma způsoby. Buď jako pohádka o chlapečkovi, co prozkoumává jiné planety nebo jako příběh, ve kterém malý princ představuje ideálního člověka, zvídavé dítě, které nelpí na majetku a slávě, ale na věcech se skutečnou hodnotou. Myslím, že každý z těchto pohledů má něco do sebe.

Často slyším, že Malý princ je kniha pro děti. Není to pravda. Naopak si myslím, že dítě tu knihu nemůže pochopit.

Tahle kniha je podle mě něco, co by si měl přečíst každý. Donutí vás přemýšlet a dá vám jiný úhel pohledu na svět.
http://www.abatar.cz/images/pohadkove_obrazky/241x218xmaly_princ_05.gif.pagespeed.ic.YrBDQQCv0s.png



4 komentáře:

  1. Četla jsem asi před rokem a docela se mi to líbilo. Mělo to zajímavý nádech :) Souhlasím s tebou, že knihu by si měl přečíst každý, a taky že to nepadne do rukou jen dětem. Vím o dospělých, kteří si knihu vychvalují.
    coffeewithsachi.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak. :) A jsem ráda, že se ti kniha líbila. Já už ji četla podruhé.

      Vymazat
  2. Tuto knihu jsem četla několikrát, a vždy tam našla skrytý význam něčeho jiného :) Opravdu nelituji, že jsem si tuto knihu přečetla :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že se ti líbí stejně jako mně. :)

      Vymazat

Komentář mě vždy moc potěší, protože mě zajímá váš názor na to, co píši. Snažím se odpovídat na všechny.